Hur man reser upp en mc som ramlat omkull

Har du ramlat med din hoj någon gång? Eller varit obehagligt nära kanske?

En mc kan ramla omkull av många anledningar. Den vanligaste orsaken är, förvånansvärt nog, när man kliver av hojen efter en längre åktur. Du gör en paus och parkerar. Allt för sent upptäcker du att marken är för mjuk och sidostödet ger med sig. På vanligt grusunderlag kan hojen få dåligt grepp med sidostödet ute och den börjar glida och åka framåt eller bakåt – beroende på om det är uppförsbacke eller nedförsbacke.

En annan anledning kan hända i vanlig stadstrafik och då ofta i långsam trafikrytm. Tänk dig att du står i en vägkorsning och skall svänga och får i fel växel, eller du drabbas av motorstopp eller plötsligt måste tvärnita eller något annat oväntat. Hur som helst, olyckan är framme, du tappar balansen och orkar inte hålla emot, din mc välter.

Vi hoppar nu över alla omedelbara impulser som drabbar dig i form av att du rodnar, skäms, blir rädd, störtförbannad och så vidare. När allt det där känslomässiga är passerat och övrig trafik gett dig fritt spelrum, återstår den sura verkligheten med den omkullkörda hojen. Den bara ligger där. Kanske med motorn fortfarande dunkande och blinkersen blinkar ännu, blink, blink, blink.

– Hur tusan beter du dig nu?

En metod utarbetad för kvinnor.

Som medlem i MotorBike Concrete Trophy får du här en metod som fungerar. Den har genomförts gång på gång av ”svaga” kvinnor (jämfört med stora starka karlar alltså) och testats på riktigt tunga touringmaskiner som BMW och Guldwingen. Det finns beskrivningar och fotografier på flera hemsidor som visar hur nätta tjejer reser upp sin hoj från att ha legat helt nere på backen.

Hemligheten ligger i att man pressar upp hojen med baken, istället för att försöka lyfta upp den. När du väl fått din mc i rörelse blir det bara lättare. Det är de första centimetrarna som är jobbigast. Därför är det smart att försöka kunna minska lutningsvinkeln så mycket som möjligt, innan man börjar med ”bänkpressen”.

Gör så här.

Förberedelsen.

Steg 1. Om hojen ligger på vänster sida ska du se till att sidostödet till en början är infällt, men helt utfällt om den ligger på höger sida, innan du kan gå vidare.

Steg 2. Se till att du har lagt i en växel, för att hojen inte plötsligt rullar iväg när du hunnit halvvägs. Om din mc ligger i en slänt kan man underlätta för sig genom att vrida runt hojen så att hjulen hamnar nedåt i sluttningen.

Steg 3. Ställ dig med ryggen mot hojen och fatta tag i styret och vrid det mot dig. Om du kan vrida styret till ändläget har du fått motorcykeln att lyftas upp en liten bit, vilket innebär att lutningen på motorcykeln minskat. Det blir då lättare för dig.

Okey, nu är alla förberedelser klara. Sidostödet i rätt läge och en växel är ilagd. Hjulen längst nedåt, samt styret är vridet uppåt och mot dig.

Steg 4. Placera rumpan mot ena kanten på sadeln. Ställ dig bredbent och luta dig framåt. Fatta tag i styret som skall vara vridet mot dig, och greppa tag strax bakom sadeln. Nu har du bra tag med armarna, eller hur? Du skall inte använda någon armkraft, bara ha ett stadigt grepp för händerna för att kunna hålla balansen.

Själva pressen.

Steg 5. Slutligen sker då själva pressen. Du skall försöka gå baklänges mot hojen samtidigt som du med rumpan pressar upp den. Eftersom de flesta motorcyklar har låg tyngdpunkt kommer vridpunkten att ligga vid underkant hjulen. För varje cm du kan pressa upp hojen blir motståndet mindre och det blir lättare. När du kommit en bit kan du snabbt behöva ta nytt tag med baken. När du så har lyckats pressa upp hojen till vertikal position, försök att med ena foten att få ned sidostödet och släpp ned cykeln på detta. Just i slutet får du vara försiktig så du inte knuffar över hojen till motsatta läget och den faller åt andra hållet. Men det har givetvis gått bra för dig liksom för alla kvinnor som gjort samma sak.

Pusta ut.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *