Underhåll och Service

Underhållet av din favorithoj här i livet är konstigt nog gratis eller i det närmaste utan kostnader, medan reparation och service på mc-verkstaden kan komma att kosta skjortan. Denna artikel visar på många olika delar av hojens utrustning som du kan underhålla själv med väldigt enkla medel, dvs titta eller klämma och känna. Du behöver inte vara expert eller inneha speciell mc-utbildning för att sköta underhållet. Du kan göra det mesta själv med enbart lite sunt förnuft, rutiner och enkla iakttagelser.

Det är först när underhållet i det egna garaget uteblivit, som reparation på verkstaden blir nödvändigt. Var därför lite smart och lär dig hur du gratis kan underhålla din hoj och samtidigt spara tusenlappar i reparationskostnader.

Hjul och däck.

Kolla lufttrycket i hjulen ofta. Ett däck som har för lågt lufttryck genererar en hel del extra värme, vilket vid otur kan leda till en punktering. Däckets mönster slits också ut betydligt snabbare än annars. Enligt en engelsk undersökning av mc-relaterade olyckor är faktiskt punktering den vanligaste förekommande olyckan.

Skaffa en lufttrycksmätare, ju enklare desto bättre, och använd den regelbundet och lär dig känna av när lufttrycket är rätt i förhållande till din körkänsla. En gammal metod som inte var helt dum, var att sparka till på däcken och på så sätt känna av hur hårt den var. Kolla på gamla svartvita filmer så ser du i bland detta.

Byt däck långt innan slitbanans mönster tagit slut. Lär av racerförarna som alltid har de bästa och mest lämpade däcken monterade inför ett race. De skulle aldrig hoppa på en hoj med gamla fjolårsdäck och ge sig iväg i 250 knyck på en bana som i värsta fall kan leda direkt till pärleporten i stället för i mål.

Bromsar.

Motorcyklar har som regel två behållare med bromsvätska, en för framhjulen och placerad på styret och en för bakhjulen, vanligen ganska dold någonstans under sadelpartiet. Ta reda på var de sitter och ta sen för vana att kontrollera vätskenivån i båda burkarna. Detta moment ingår i körkortsprovet numer. Missar du denna koll, får du göra om provet. Fyll på med ny färsk bromvätska med av bästa DOT-kvalitet. Gammal bromsvätska som stått i garaget några år, skall du helst inte använda, eftersom den absorberar fuktigheten i luften över tiden. Skaffa hellre en minsta burk med ny bromsvätska, fyll i, och släng resten.

Om bromsbeläggen är slitna och redo för utbyte, ska du inte fylla upp bromsbehållarna, utan i stället börja med att byta ut beläggen. Det nya lägen för bromscylindrarna kommer att pressa upp bromsvätskan i behållarna. Är dessa då fyllda till bredden, kommer bromsvätskan att svämma över. Här är en varning på plats. Bromsvätskan är starkt etsande på färg och fräter ned till metallen. Alltså, se upp för spill!

Kontrollera också bromsbeläggens tjocklek. Har du slitit ned dem ända till metallen, kommer även bromsskivan att skadas och reparationen blir onödigt omfattande och kostsam. Du kan förbättra bromsarna effekt med upptill 50% genom att montera stålbeklädda bromsledningar. Här kan man se bromsbeläggens tjocklek. Belägget på bilden har många sköna mil kvar innan det behöver bytas ut. Om din mc alltid står utomhus och utsatt för regn och rusk, måste du dessutom göra årlig service på bromskolvarna och se till att de löper friktionsfritt.

Kedja, krans och drev.

Dessa tre ting är nödvändiga för att hojen skall fungera som det är tänkt. Om du inte underhåller dem, får du allt för ofta, allt för stora, kostnader med att byta ut dem mot nya. Lär dig att underhåll är så gott som gratis, medan reparation kostar multum.

Smörj kedjan och kedjekransarna ofta med en kedjespray. Ofta, i det här sammanhanget, betyder cirka 5 timmars körning eller minst en gång i månaden eller efter högst 50 mil. Välj det som passar din körstil. Smörj varsamt på den sida av kedjan som ligger i kontakt med kuggarna i kuggkransen. Smörj kedjan på både vänster och höger sida. Lägg gärna några sidor ur en dagstidning mellan kedjan och bakhjulet så att du inte sprayar kedjeolja direkt mot däcket. Resten av tidningen lägger du på marken så att droppande oljerester sugs upp. Vänta nu fem till tio minuter så oljan hinner sugas in i kedjans alla skrymslor. Torka sen bort all överskottsolja på kedja och kransar.

Om du har centralstöd på hojen är denna manöver väldigt enkel. Jag brukar använda gamla reklamstrumpor som jag trär på handen, de fungerar bäst. Om du tämligen nyligen sprayat kedjan, behöver du bara spraya mindre sektioner för toppjustering. Hela kedjan blir väl inoljad om man låter bakhjulet rotera och kedjans alla länkar kommer i kontakt med kedjekransarna. Detta är en lämplig uppgift i det egna garaget efter avslutat hojtur och kedjan fortfarande är varm och hojen avtvättad.

Passa samtidigt på att kontrollera kedjans slack. Den måste kunna slacka mellan 20-40 mm i mittpunkten mellan fram- och bakdrev. Slacket måste finnas till för att ta upp fjädringens rörelser uppåt och nedåt då mcn kör på ojämn väg.

Kedjan kan vara ändlös eller försedd med kedjelås. Om din kedja är försedd med kedjelås behöver du även kolla detta vid din smörjceremoni. Att byta kedjelås kräver ofta specialverktyg.

Den slutna änden på kedjelåset måste löpa före den öppna delen när hjulet roterar framåt.

Om kedjan blivit väldigt skitig, t.ex. efter en lång körning på grusväg, lämna den i stället att torka ut över natten. Smutsen torkar och hårdnar och blir sen lätt att skrubba bort med en stålborste.

Om du känner för att tvätta kedjan med lösningsmedel, får du absolut inte använda bensin! Bensin torkar ut o-ringarna i kedjans länkar. Använd särskilt kedjerengörningsmedel eller fotogen eller dieselolja. Dessa är oljebaserade.

Kedjan slits ut förr eller senare, trots all service och smörjning. Du kan enkelt själv kontrollera slitaget genom att ta tag i kedjan vid bakdrevet och se hur långt ut du kan dra den. Kan dra den förbi kuggarna är den slut.

En utsliten kedja går lätt att dra ut från kedjekransen.

Kylvätska.

(Gäller vattenkylda mc). Kontrollera kylvätskenivån och tillsätt bara sådant kylvatten som innehåller både frostskydd och korrosionsskydd. Korrosionsskyddet i kylarvattnet kanske man inte reflekterar över i första hand men är minst lika viktig för din motorcykel som frostskyddet. Se till att du har båda tillsatserna med.

Har du kört på grusväg, eller i regn och rusk, finns risk att damm och smuts sätter igen kylarens fina galler och kylningen blir sämre och motorn blir för varm.

Bränsle.

Parkera inte din glädje och stolthet ute i hällande regn. En anledning är att regnvatten kan tränga in i bränsletanken via tanklocket och kontaminera bränslet. Eftersom vatten är tyngre än bensin kommer eventuellt vatten att hamna i tankens botten, vilket ger omedelbart motorstopp. Om du misstänker att detta skett, bli inte orolig, det finns en enkel lösning på detta.

Placera en plastbalja på marken för att ta hand om den bensin som rinner ut. Vrid bränslekranen till R = reservtank och skruva bort bensinslangen under kranen. Nu kommer en del bränsle att rinna ut. Gunga försiktigt mcn framåt och bakåt och titta noga på färgen på bensinen som rinner ut. Om den efter halv liter utrunnen soppa ser genomskinlig ut, är problemet troligen borta och bränslet okey. Ser soppan grumlig ut finns fortfarande vatten kvar och du får släppa ut ytterligare bränsle.

Bränslet som rinner ut ur tanken när du vrider kranen från Normal till Reserv kommer från olika delar i tanken, ofta från absoluta botten. Och detta är just det ställe där vatten och andra föroreningar samlas. Det betyder också att ifall du är ute och åker och plötsligt behöver använda reserven, så kommer du istället att få omedelbart motorstopp på grund av föroreningar i tanken.

Är bränslet mycket vattenskadat kan du med denna metod dränera ut hela tanken.

När du ställer undan din mc för en längre period, glöm då inte att vrida av bränslekranen till stängt läge. Då slipper du uppleva att hela tanken tömts ut via förgasaren eller injektorn.

Serviceåtgärd: Någon gång per månad, när du har tankat full tank, ska du ställa soppakranen på reserv och sedan köra någon mil på detta vis. Eventuella föroreningar eller vattendroppar i tanken kommer då att ha obetydlig inverkan och inte ge några problem. Men de försvinner ur tanken, och den dag då du verkligen behöver använda reserven, fungerar den!!

Elsystemet.

Det är ett känt faktum att elsystemet är mer utsatt för problem än andra delar på hojen. Se därför till att vid tvättning och rengöring även titta till alla lösa el-kopplingar och hängande skarvar som kan orsaka kortslutning. Ofta är det jordningen av kablar som spökar. Ser du några anslutningar som börjar se rostiga ut kan du misstänka jordproblem. Har du monterat extrautrustning på din hoj finns det säkert säkringar som sitter inbyggda i någon slags plastskarv. Här är en källa till elproblem, då det kan komma rost i skarven och säkringen.

Bästa tipsen på underhåll.

Att sköta om sin hoj är ett bra sätt att behålla dess värde. Extrautrustning som köps till från olika håll kan i värsta fall minska värdet, om inkopplingarna inte görs på ett proffsigt sätt.

– Man kan inte bara jorda elkablar med en skruv var som helst till jord.

– Man kan inte bara låta kablarna hänga löst.

– Man kan inte bara skala av elkablarna och tvinna dem runt batteriet.

– Man kan inte bara dra kablar hur som helst eller koppla in ström från närmaste

strömkälla.

– Klistra gärna på ett tankskydd av transparent plast för att skydda tanken från

repor orsakade av mc-ställets knappar och dragkedja.

– Blås rent luftfiltret regelbundet och du får lägre bränsleförbrukning. Enkel och

gratis åtgärd som sparar pengar varje gång du är ute och kör.

– Montera motorskydd eller motorbåge som skydd ifall du råkar välta.

– Montera plastskydd kring tändningslåset, eller använd inte hela nyckelknippan

som vanligen orsakar skrapmärken runt omkring.

– Skydda alla metalldelar från rostangrepp. Håll dem rena och vaxade eller använd

rostskyddande medel.

– Långtidsparkerade hojar bör ha ett kapell över sig som skyddar mot damm, smuts

och onödigt ofog.

Inspektioner.

I motsats till din bil, behöver din hoj mer regelbunden service och kontroll. Räkna med att mcn måste underhållas var 500 mil. Målet är att du ska utveckla en vana att göra ett antal bestämda kontroller vid varje tillfäller du startar eller parkerar hojen. Lägg dessutom till ett antal veckovisa och ett par månadsvisa kontroller. Samtliga du gör själv och de är gratis.

Du kommer att bli djupt besviken om du inbillar dig att din vänliga motorcykelhandlare skall sköta underhållet på din mc. De är inte underhållare utan reparatörer, vilket är mer lönsamt. Saker som lösa ekrar, batterivatten, sprickor på tändkablar och vakuumslangar, lösa bultar, vätskenivå, strömbrytare, rost, trasiga lampor och sliten drivlina är alla personliga uppgifter för dig som mc-ägare. Först när prylarna gått sönder kommer din mc-handlare att träda in. Nu har du hört erfarenheten tala.

Olja.

Regelbundet byte av oljefilter och olja håller din båge ung och frisk längre. Att kontrollera oljenivån i motor och växellåda på en mc skiljer sig från en bil. Olika hojar har dessutom olika krav på hur varm eller kall motorn skall vara, om oljan ska kollas i vevhuset eller i oljetråget. Skall oljestickan bara stickas ned i tråget eller också vridas om? Hur gör man om man har ett siktglas? Vad skall man då se genom glaset? Skall hojen stå på centralstödet eller sidostödet eller räcker det att den står plant? Här måste du läsa i tillverkarens manual om de detaljer som gäller för just din hoj.

Men generellt gäller att brist på olja i motor och växellåda är rent skadligt, medan överfyllda oljetråg kan ge översvämning i ventilerna och luftfiltret. Det kan vara klokt att du lär dig hur stor skillnad i volym olja det är mellan lågmärket och högmärket på just din mc. Är det 3 dl kan du inte köpa en halvlitersburk och tömma i hela burken, eller hur?

Lägg sedan till detta att du gör ett årligt underhåll och byter ut all olja i motor, växellåda och ev. kardan. Byt samtidigt oljefilter och luftfilter. På frågan om man ska ha märkesvaror eller piratdelar, gäller i första hand garantin från tillverkaren. Ställer tillverkaren krav på att använda vissa märken och beteckningar för att garantin skall gälla, är du vis om du lyder råd.

Använder du piratdelar ska du kontrollera att beteckningar och egenskaper är i överensstämmelse med de krav som finns för din mc.

Vid val av olja finns syntetisk olja, halvsyntetisk olja och ren mineralolja. För rena sporthojar med höga varvtal brukar syntetisk olja vara nödvändig. För customhojar och hojar med våtkoppling är mineraloljan mer vanlig. Läs i din manual vilken typ av olja du skall använda till just din hoj. Skriv upp det på en lapp och klistra fast den någonstans på hojen.

Batteriet.

Den näst vanligaste orsaken till mc-haveri är fel i batteriet. Tråkigt nog sitter ofta batteriet otillgängligt monterat och gör det därmed svårt att underhålla. Vissa mindre nogräknade personer och verkstäder använder dessutom vanligt kranvatten i stället för destillerat vatten för att fylla upp cellerna med. Se till att du köper äkta batterivatten och har detta hemma i ditt garage vid underhållet nästa gång.

Här följer mer tips. Om du råkat välta med din hoj, kan det vara klokt att i efterhand kolla ifall batterivatten läckt ut i samband med olyckan. Om så är fallet, bör du känna till att det är frätande svavelsyra i batteriet som runnit ut, och att detta orsakar omedelbar och kraftig korrosion/frätning på allting sin väg. Därför bör du syna området runt batteriet extra noga på din dyra och kära ägodel, särskilt ifall den har haft marksyning.

Efter underhållsladdning vintertid skall du se till att batteriets poler och plus- och minuskablar blir insmorda med vaselin. En självklarhet för ett fåtal invigda, men hemligheten sprider sig.

Säkringar.

Ta reda på var din säkringsbox finns. Ta också reda på var dina hängsäkringar finns. De flesta säkringsboxar innehåller oftast reservsäkringar. En vacker dag kan det inträffa att dina blinkers inte fungerar eller att signalen är tyst och det är säkringen som har gått. Tänk på att säkringarna är till för att skydda elsystemet eller i värsta fall hela hojen från att brinna upp. Får du kortslutning är det som regel inte fel i själva säkringen, utan strömavbrott någon annanstans och säkringen gör bara sitt jobb. Visserligen kan det även bland säkringarna bildas oxider som gör att kontakten blir dålig. Byt i så fall säkring till en ny med rena kontaktytor.

På bilden finns reservsäkringar placerade intill de som används. Skulle du drabbas av kortslutning kan du behöva använda upp till fem säkringar innan du hittat orsaken till kortslutningen.

Reparation och service på mc-verkstad.

Var smart. Samarbeta med verkstaden och få en massa kontroller utförda samtidigt. Tjäna pengar direkt genom att plocka bort alla plastskydd och plåtar som inte är nödvändiga, innan du kör din mc till en verkstad. Kör in hojen så naken som möjligt – hojen alltså, inte föraren – till verkstaden. BMW, för att ta ett exempel, debiterar 900 kr enbart för att demontera sidokåporna. Och då har de inte ens börjat med reparationen!

Verkstaden tjänar också på att det går fortare att göra servicen när man direkt kan komma åt prylarna.

En strippad hoj ger dig också möjlighet att göra din egen kontroll på olika saker. Du kan titta efter sprickor i slangar, läckage vid kranar, läckande batterisyra, lösa anslutningar, glappande kontakter, kablar som kommit i kläm, oljeläckage, lösa ekrar, slitna bromsklossar och allehanda andra ting. Och det bästa är att det kan utföras utan att vara en mekanisk expert. Det räcker oftast att bara stå där och titta eller känna med handen. Kan underhåll vara enklare?

Tillbaks till verkstan. Skriv ned den service eller den reparation som skall utföras eller följ instruktionsbokens manual på serviceintervaller. När du får din hoj åter är det enkelt för dig att få bekräftat att reparationen är riktigt utförd. Du kan lätt se att det nya oljefiltret och nya tändstift sitter på plats eller att främre kuggdrevet är bytt. Inget är dolt bakom några kåpor. Du har sparat 900 kr, fått en massa kontroller utförda, lättare för verkstaden att göra reparationen, fått visshet att jobbet är utfört. Samarbete och trygghet är nyckelorden. Att ta bort alla plastdetaljer och kåpor är inte svårt och ger dig samtidigt möjlighet att titta efter och underhålla alla detaljer som annars ligger dolda bakom skydden.

Denna ekerände har monterats så hårt att den dragits in i sätet. Trots att ekern sitter på plats är den faktiskt värdelös.

Relaterade bilder:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.